Mnoge naše zamisli ostaju neostvarene, puke ideje zasipane prašinom u najdubljim dijelovima sebe. Ne zato jer nisu važne, nego zato jer je pošlo u krivo kada su se trebale realizirati.
Ako se ciljevi postaljaju kao stanje koje želimo postići, to će dati fokus samo na to jedno stanje ili jedan događaj kojem težimo. Ali ako sagledamo ciljeve u pravom svjetlu, vidjet ćemo da se zapravo radi o procesu koji traje. Tu nestaje moment žurnosti i cilj nam u tom trenutku dolazi kao redovni slijed događaja, jedan za drugim. Ostvariti cilj znači biti spreman/a poduzeti akciju i djelovati u nekom razdoblju.
Metoda postavljanja ciljeva koja se pojavila krajem prošlog stoljeća i pripisuje se Peteru Druckeru, te se koristi kao osnovni postulat u poslovanju i privatnom životu je SMART metoda. U novije vrijeme, a prema potrebama pojedinih autora i praktičara, pojavljuje se dodatak na originalnu ideju, pa tako ciljevi postaju SMARTER.
Svako slovo nosi svoju težinu i svoj dio važnosti u ostvarivanju zamisli. Da bi bolje razumjeli ostvarivanje ciljeva, potrebno je bolje definirati svoju zamisao, prema svakom pojedinom slovu, tj. kriteriju:
S – SPECIFIC
Specifični ciljevi su oni koje možemo definirati i opisati riječima. Kada točno znamo što oni jesu i što predstavljaju. I kao takve možemo ih zorno prikazati kada nas drugi pitaju.
Osnovna pitanja koja si trebamo postaviti kako bi bolje definirali ciljeve su
- Što želim postići? Što konkretno? Zašto mi je to važno? Što mi je za to potrebno?
M – MEASURABLE
Mjerljivi su ciljevi oni koje možemo iskazati na nekoj skali – brojčanoj ili opisnoj. To znači da “bolje” ne označava nešto što se mjeri, ali 7 u odnosu na 5 je nešto što se može izmjeriti, pod uvjetom da smo sami definirali svoju skalu. Ili to može biti novo poglavlje u knjizi ili sat vremena dnevno vježbanja.
Osnovni razlog za mjerenje je samomotivacija i ustrajanje u procesu ostvarivanja cilja. Kada znamo koliko smo blizu ili daleko do ostvarenja i što je još potrebno, to će nas dodatno motivirati za njegovo ostvarenje. A uostalom, kako ćemo znati da smo cilj ostvarili?
Osnovna pitanja koja si postavljamo su
- Koliko nečega mi je potrebno za ostvarenje cilja? Kako ću znati da je cilj ostvaren?
A – ACHIEVABLE
Da bi cilj bio dostižan potrebno je da pitaš sebe
- Imam li resurse koji su potrebni da bih ostvario/la ovaj cilj? Ili, ako ih nemam, mogu li ih nekako osigurati? Kako?
Ponekad si postavimo cilj bez da dobro razmislimo što nam je potrebno za njegovo ostvarenje. Teško da ćemo napisati knjigu ako nemamo osnovne uvjete za pisanje. No, to ne znači da iste ne možemo osigurati – vrijeme, ideje, laptop…
R – REALISTIC/ RELEVANT
Kada bismo htjeli otputovati na Mjesec doista bismo trebali razmisliti koliko je to realno, i koliko nam je to važno. Ali neki ciljevi su u domeni naših mogućnosti uz samo malo rastezanja naše volje i kapaciteta. Definirati je li to što želimo zaista vrijedno onoga što moramo učiniti – to je ispitivanje stvarnosti.
Neke ideje su nastale samo zato da bi ostale pokrivene prašinom. Svatko to treba odlučiti za svoje… Postavljanjem pitanja:
- Je li to meni doista važno? i Je li to doista moguće?
T – TIME BOUND
Vremensko ograničenje je kriterij na kojem često padamo. Zašto? Zato što imamo vremena. Osim kada nemamo vremena. Ali tada i nije važno, ili više nije realno…
Da bi cilj doista ostvarili, bitno je postaviti vremensko ograničenje jer je to kriterij koji će nas nagnati da disciplinirano odradimo korake koje smo djelomično definirali i postavljajući pitanje Kako?
Nekad je bolje produljiti vrijeme, ali realno ocijeniti što je to što možemo ostvariti. Jer ako imaamo vremena, nikad nije hitno i bitno. A da bi definirala vrijeme, pitamo se:
- Do kada želim ostvariti svoj cilj? I postavite datum.
Dodatna dva slova javljaju se sa novijim praktičarima i definiraju se različito, prema potrebi. Ali da bi ciljevi bili još “pametniji” dodajemo im svrhu kroz dva kriterija:
E – EXCITING
Da bismo bili motivirani ostvariti svoj cilj, osim da on bude važan, bitno je da bude i nešto što u nama budi entuzijazam i daje nam volju da nastavimo.
Neke su stvari važne, ali opet ih ne ostvarimo. Primjer su ljudi koji nikad da završe faks. Iz nekog razloga to im baš i nije primamljivo i motivirajuće…
Pitanje koje će nam pomoći da se pokrenemo ako stvari krenu nizbrdo je:
- Što će me motivirati da nastavim kada bude teško? Što me može natjerati da nastavim? Što dobivam ostvarenjem svog cilja?
R – REVARDED
Nagrada koja slijedi ne mora biti nužno nešto što ćemof dobiti od drugih, niti je nužno u materijalnom obliku. Možda je nagrada to što ćemo imati priliku svijetu prenijeti svoje ideje u knjizi, ili što ćemo se bolje osjećati sa manje kila.
Ali da bi bili nagrađeni i definirali kakva nam je nagrada potrebna i važna, pitamo se:
- Zašto to radim? Što ću time dobiti?
Jer, kada nađeemo svrhu, svi će ostali koraci izgledati puno jednostavnije.
Da ne bi SMART(ER) metoda ostala samo puko slovo na papiru, pogledajte osobu u ogledalu sa ljubavlju, poštovanjem i željom za promjenom i pitajte ju: Što je to što doista želiš?
To je ono pitanje s kojim počinje promjena, a metode i alati su samo pomoć na putu do cilja 😉
Članak je u originalu objavljen na portalu Inkubator sreće 19.11.2020
Autorica članka je Dina Balić